Dag 25. En första

En första vad då? En första kyss, en första semla, en första kafferasT+ En första dag på jobbet/skolan? Kan vi inte få lite guidning här i alla fall? Som vanligt får man hitta på något bs.

Ja vad ska vi skriva om... En första natt i en ny stad kanske? De senaste tio åren har jag flyttat omkring en del. Läste någonstans att en genomsnittlig person flyttar fyra (4!) gånger i hela sitt liv. Det slog jag nog redan under gymnasietiden. Mind you, det var fortfarande inom samma län på den tiden, men ändå.

Totalt, om vi bortser från alla dessa flyttar inom samma stad har jag flyttat sex gånger. Med alla flyttar inom samma stad så är vi uppe i 12 tror jag. Besitter nog ett lite rastlöst drag tror jag. Att jag stannat i samma lägenhet i två år är ganska stort. Att jag stannar i samma stad snart fyra år är ännu större. Men inte allt för länge till får vi hoppas (inte för att det är något fel på Göteborg, det är bara det att det är så långt till allting när man är från Norrland ifrån början).

Det finns något skrämmande i tanken på att bege sig från en stad till en annan, särskilt när man inte känner någon, men samtidigt något nervkittlande i tanken att få börja om på nytt. Precis som när man städar ur garderoben känns det som att man städar ur sitt liv. Gör sig av med det gamla som du egentligen inte behöver och inte vill ha kvar.

Därmed sagt så är första natten på ett nytt ställe ofta märklig. Man ligger och lyssnar på ljuden och får redan då den första smaken av hur det kommer att vara att bo där. I London vande jag mig till exempel vid sirener (och brandlarm som alltid slog igång 04:00). Här där jag bor nu har jag vant mig att jag kan höra grannarna bråka mitt i natten (vet inte vilka dock, tror det är en ventil eller något som går ut i vårat sovrum som gör att jag hör dom). Som sagt, man får den första känslan för stället.

Just nu ser jag fram emot nästa gång. Kommer antagligen att bli någonstans i Gävletrakten. Det blir första gången som jag flyttar till en annan stad tillsammans med någon. Det kommer bli intressant. Men det dröjer nog ytterligare några år. Suck...

xoxo
/S


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0