Blind, döv och dum

Ja, det får bli en liten paus i 30 dagar av sanning. Pallar inte med dom där löjliga rubrikerna just nu, utan nu vill jag bannemej spy lite galla över världen.

Först och antagligen minst... Vad är det för förbannat korkade idioter som är på radion just nu? Att en tjej kan vara fotbollsintresserad är inte samma sak som att tvinga på en kille en klänning. Det handlar för fan om ett val, om att inte begränsa sitt barn, att lära dom att de är fria att göra vad de vill!

Sen har vi dessa vänner, som kan sitta knäpptysta och frysa ut en annan person för att den personen haft en stark åsikt om någonting. Det är skillnad på att ha en åsikt och att inte respektera någon trots de val denna person gör. Att inte låta sina vänner yttra en åsikt om någonting är som att sätta dem i fängelse. Då räcker det inte att komma smygande tillbaka 10 månader senare och låtsas som att inget hänt, eller komma med en dålig undanflykt, eller med något lamt smicker. Då får man komma med en ärlig ursäkt och inte något annat.

Vidare har vi människor som ljuger och människor som förlåter. Vem trodde att båda delarna kan vara likvärdigt irriterande? Jag förlåter ingen som inte förtjänar att bli förlåten. Jag upprepar min förra punkt. Jag vill ha en uppriktig ursäkt. Sen, beroende på hur fel den ljugande människan har gjort, så vill jag se att den personen gör en ansträngning för att bli förlåten. Och nu till punkt två, den som förlåter... Människor som förlåter saker som inte borde bli förlåtna lättvindigt. Ni kan tro att ni är den större människan och så vänliga och trygga och javisst är ni trygga och ofarliga - ni är tamejfan dörrmattor.

Att låta sig trampas på utan att tänka två gånger på det.

Gaaaah!

Så vi kan väl sammanfatta detta då... Nej det kan vi inte alls! Jag har ju en till punkt, som hör ihop med den första delen. Korkade människor. Fair enough, ni behöver inte vara boksmart eller ens streetsmart. Men att tro att världen är svart vs. vit, pojke vs. flicka, homosexuell vs. heterosexuell - ni är fan dum i huvudet ni också. Och inte nog med det, ni missar ett helt spektrum av människor, färger och saker för att ni är så övertygade om att ni är "normala" och att den resterande befolkningen är fel.

Skitsamma, jag blir bara mer förbannad av att skriva, jag har bokstavligen talat myror i händerna och känner att jag måste slå på någonting. Synd för mig att jag sitter på jobbet och måste ta itu med lite skolarbete innan jag börjar.

Fy på er.

//S


Kommentarer
Postat av: Susanne

Oj, oj vad arg du var när du skrev detta...Jag ser hur gnistrorna slår om tangenterna...Älskar dig gumman, mitt barn!

2011-05-13 @ 19:33:01
URL: http://susannelundin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0