Dag 4. Vad är kärlek?

Aaah, äntligen en dag då jag kan vara hur cynisk jag vill. Inte för att så nödvändigtvis behöver bli fallet, men det återstår att se. Jag börjar skriva, så ser vi vad som händer helt enkelt.

 

Så. Vart ska vi börja? Kärlek för mig är när man är beredd att dela med sig av det man har, även om man inte har någonting. När du bryr dig om någon tillräckligt för att släppa vad det än är du håller på med för att hjälpa dom, och du är beredd att dela med dig av samtliga organ i kroppen om det skulle krävas (man får hoppas att det aldrig händer dock).

 

Sammanfattningsvis kan man kanske säga att kärlek är en stark känsla av samhörighet och beskyddande. Men vad är då en känsla om inte annat än hjärnsignaler? Ska vi verkligen gå in så på detaljnivå? Ja, jag skulle antagligen gjort det om jag var mer inläst på ämnet (men som tur är så är jag inte det). Poängen är alltså: kärlek är inte annat än mekaniska signaler. Men det låter alldeles för trist och, ja, mekaniskt, så jag står fast vid min första beskrivning.

 

Tror jag på den stora kärleken, the one, den där som man ser på filmer? Nej, det kan du ge dig katten på att jag inte gör. Jag vill gärna tro att det är så, men är samtidigt så pass realistisk att jag kan inse att filmkärlek hör hemma på bioduken. Tack och lov kanske man ska säga. Skulle någon uppvakta en så intensivt som i filmerna skulle jag antagligen lägga benen på ryggen och springa all världens väg. Jag tror att många som letar efter kärlek (romantisk kärlek) lägger alldeles för stor vikt vid filmkärleken och de storslagna gesterna, vilket gör att dom kan missa hur viktigt det är med de små vardagsgesterna.

 

Personligen är jag nöjd med dom små uttrycken för kärlek som finns. Till exempel möjligheten att få sjunga små larviga sånger utan att någon säger åt mig att hålla käften, att kunna gå ut och äta med någon och få veta om jag har sås över halva ansiktet, att ha någon som kan slå igång vattenkokaren när jag har ont i halsen och vill ha te och så vidare.

Avslutar det här med lite larvsång.

 

Tre sångexempel, gissa musiken:

  • Bab – Babasar, Bab – Baaabasar
  • Dunderidunderidunderidunder Daaddeeee, Dunderidunderidunderidun Dunderidunderdunder
  • Mutter uuutter, mutter uuttt, mutter uuuutteeeer, mutter utt utt utt.

 

Svar:

  • Balthazar (även känt som Saras sång)
  • Bonanza (Dunder-Daddes sång)
  • Indiana Jones/Jöns (Mammas sång)

 

xoxo

/S


Kommentarer
Postat av: Susanne

Jajamen, låter som trams från dig!

2010-12-20 @ 22:03:22
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0